Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen over het coronavirus bij Land van Horne
Vragen en antwoorden
Geactualiseerd op 25-2-2021
We begrijpen dat er vragen zijn over de maatregelen die Stichting Land van Horne treft rondom het coronavirus. Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen rondom het coronavirus voor de wijkzorg en onze zorgcentra. Algemene informatie over het coronavirus vindt u op de website van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vaccinaties
Wanneer worden de cliënten van Land van Horne gevaccineerd?
In de week van 1 februari 2021 zijn de cliënten die in de verpleeghuizen van Land van Horne wonen én onder verantwoordelijkheid staan van de arts op locatie gevaccineerd. Ook de revalidanten van het Geriatrisch Revalidatiecentrum komen in aanmerking voor het coronavaccin. De vaccinatie is vrijwillig. Bij iedere cliënt of wettelijke vertegenwoordiger is toestemming vereist. Cliënten die thuiszorg ontvangen of onder verantwoordelijkheid staan van de eigen huisarts worden opgeroepen door de huisarts en/of GGD. De vaccinatiestrategie van de overheid is hierbij leidend.
Moeten de cliënten/medewerkers aangeven dat ze wel/niet gevaccineerd zijn?
Nee, er is geen verplichting om dit aan te geven.
Is een vaccinatie bij cliënten/medewerkers verplicht?
Nee, de vaccinatie is voor iedereen vrijwillig.
Moeten medewerkers, cliënten en bezoekers nog steeds de algemene hygiëne maatregelen volgen als ze gevaccineerd zijn?
Ja, zolang de RIVM richtlijnen gelden moeten deze nog steeds gevolgd worden, ongeacht of u wel of niet gevaccineerd bent.
Zorglocaties
Bezoekmaatregelen
Wat zijn de bezoekvoorwaarden?
Lees de bezoekvoorwaarden op deze pagina. De ontwikkelingen in deze tijd gaan razendsnel, deze pagina zal dan ook altijd actueel zijn met betrekking tot de bezoekvoorwaarden.
Mogen externe behandelaren (zoals fysiotherapeut, ergotherapeut), kappers en pedicure weer langskomen in de zorgcentra van Land van Horne?
Vanaf 3 maart 2021 zijn alle behandelaren, kappers en pedicures weer welkom op onze locaties, uiteraard binnen de algemene bezoekvoorwaarden van Land van Horne. Ook de kapsalons in onze locaties zijn vanaf die datum weer open, zij volgen hierbij de maatregelen vanuit de overheid.
Zijn de gasterijen in de locaties van Land van Horne open?
De gasterijen zijn gesloten.
Opnamebeleid
Kunnen nieuwe cliënten nog steeds terecht bij Stichting Land van Horne?
Het beschikbaar houden van goede zorg is de prioriteit van Land van Horne. Als er plek is kunnen nieuwe cliënten terecht. De veiligheid en gezondheid van onze cliënten en medewerkers staan centraal. Uw cliëntadviseur bespreekt met u welke mogelijkheid voor of uw naaste van toepassing is. Hebt u vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze cliëntadviseurs. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur via het algemene telefoonnummer 0900 333 55 55 of via het e-mailadres csd at landvanhorne dot nl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wijkzorg
Hulp bij het huishouden
Neemt Land van Horne extra maatregelen om besmetting met het coronavirus tijdens hulp bij het huishouden te voorkomen?
Onze medewerkers werken conform de richtlijnen van het RIVM. Daarnaast nemen wij een aantal aanvullende maatregelen:
- U en eventuele medebewoners bevinden zich tijdens het werk van onze medewerker indien mogelijk niet in dezelfde ruimte.
- U en de medewerker houden minimaal 1,5 meter afstand.
- De medewerker maakt gebruik van een mondneusmasker.
- Er komt tijdens het uitvoeren van onze werkzaamheden geen bezoek.
Hoe weet ik dat de medewerker van Land van Horne die hulp bij het huishouden komt leveren vrij is van het coronavirus?
Land van Horne werkt volgens de richtlijnen van het RIVM en brancheorganisatie Actiz. In deze richtlijnen staat ook beschreven wanneer een medewerker niet meer ingezet mag worden. Land van Horne volgt deze richtlijn nauwgezet.
Ik heb last van verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts en ontvang hulp bij het huishouden van Land van Horne. Wat moet ik doen?
Geef dit zo snel mogelijk aan ons door ter bescherming van onze medewerker en andere cliënten. De wijkverpleegkundige of de teamcoördinator zal beoordelen in hoeverre wij onze dienstverlening tijdelijk stopzetten wanneer u (of een van uw medebewoners) verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Zodra u gedurende 72 uur vrij bent van klachten en minimaal 14 dagen na het ontstaan van de klachten, pakken wij onze dienstverlening weer op. Laat u bij klachten altijd testen. Ook wanneer u chronische luchtwegklachten heeft zoals bij allergie en longproblemen.
Moet ik zelf beschermende maatregelen nemen om besmetting met het coronavirus te voorkomen aangezien ik hulp bij het huishouden krijg?
Zorg voor goede hygiënemaatregelen:
- Was uw handen regelmatig met water en zeep.
- Droog uw handen af aan keukenrol of een tissues.
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Schud geen handen.
- Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
Individuele begeleiding
Neemt Land van Horne extra maatregelen om besmetting met het coronavirus tijdens individuele begeleiding te voorkomen?
We nemen maatregelen om de risico's zoveel mogelijk te beperken. We bellen u voor we langskomen op, om te checken of u verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Daarnaast maken onze zorgmedewerkers preventief gebruik van mondneusmaskers. Het is belangrijk om verkoudheid, luchtwegklachten of koorts voor de medewerker begint aan het verzorgen van u aan ons te melden. Zo kunnen we de juiste maatregelen nemen om de situatie veilig te houden voor u, onze andere cliënten en zorgmedewerkers.
Hoe weet ik dat de medewerker van Land van Horne die individuele begeleiding komt leveren vrij is van het coronavirus?
Land van Horne werkt volgens de richtlijnen van het RIVM en brancheorganisatie Actiz. In deze richtlijnen staat ook beschreven wanneer een medewerker niet meer ingezet mag worden. Land van Horne volgt deze richtlijn nauwgezet.
Ik ontvang individuele begeleiding van Land van Horne en heb last van verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts, moet ik dit vanwege het coronavirus doorgeven?
Geef dit zo snel mogelijk aan ons door ter bescherming van onze medewerker en andere cliënten. De wijkverpleegkundige of de teamcoördinator zal beoordelen in hoeverre wij onze dienstverlening tijdelijk stopzetten wanneer u (of een van uw medebewoners) verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Zodra u gedurende 72 uur vrij bent van klachten en minimaal 14 dagen na het ontstaan van de klachten, pakken wij onze dienstverlening weer op. Laat u bij klachten altijd testen. Ook wanneer u chronische luchtwegklachten heeft zoals bij allergie en longproblemen.
Moet ik zelf beschermende maatregelen nemen om besmetting met het coronavirus te voorkomen aangezien ik individuele begeleiding krijg?
Zorg voor goede hygiënemaatregelen:
- Was uw handen regelmatig met water en zeep.
- Droog uw handen af aan keukenrol of een tissues.
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Schud geen handen.
- Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
Thuiszorg
Kan het zijn dat de thuiszorg van Land van Horne weer afgebouwd wordt?
De wijkverpleging van Land van Horne en andere zorgorganisaties hebben een belangrijke rol in de ondersteuning van de ziekenhuizen. Wij nemen patiënten in zorg die thuis kunnen gaan herstellen van het coronavirus, waardoor er in het ziekenhuis meer zorgcapaciteit ontstaat. Mocht de toestroom van deze patiënten fors toenemen, dan zijn wij genoodzaakt om de zorg weer af te bouwen. Dit doen wij natuurlijk altijd in overleg met u en/of uw mantelzorger.
Neemt Land van Horne extra maatregelen om besmetting met het coronavirus tijdens de zorg thuis te voorkomen?
We nemen maatregelen om de risico's zoveel mogelijk te beperken. Bij binnenkomst checken wij of u verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Daarnaast maken onze zorgmedewerkers preventief gebruik van mondneusmaskers. Wanneer medewerkers verkouden zijn gebruiken zij eveneens beschermingsmiddelen als een mondkapje en handschoenen.
Hoe weet ik dat de medewerker van Land van Horne die thuiszorg komt leveren vrij is van het coronavirus?
Land van Horne werkt volgens de richtlijnen van het RIVM en brancheorganisatie Actiz. In deze richtlijnen staat ook beschreven wanneer een zorgmedewerker niet meer ingezet mag worden. Land van Horne volgt deze richtlijn nauwgezet.
Ik ontvang thuiszorg van Land van Horne en heb last van verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts, moet ik dit vanwege het coronavirus doorgeven?
Geef dit zo snel mogelijk aan ons door ter bescherming van onze medewerker en andere cliënten. Wij moeten onze dienstverlening tijdelijk stopzetten wanneer u (of een van uw medebewoners) verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Zodra u gedurende 72 uur vrij bent van klachten en minimaal 14 dagen na het ontstaan van de klachten, pakken wij onze dienstverlening weer op. Laat u bij klachten altijd testen. Ook wanneer u chronische luchtwegklachten heeft zoals bij allergie en longproblemen.
Ontvang ik nog wel thuiszorg als ik verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts heb?
We bellen u voor we langskomen op, om te checken of u verkoudheids- of luchtwegklachten of koorts hebt. Indien dit het geval is maken onze zorgmedewerkers gebruik van beschermingsmiddelen.
Moet ik zelf beschermende maatregelen nemen om besmetting met het coronavirus te voorkomen aangezien ik thuiszorg krijg?
Zorg voor goede hygiënemaatregelen:
- Was uw handen regelmatig met water en zeep.
- Droog uw handen af aan keukenrol of een tissues.
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Schud geen handen.
- Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is uw vraag niet beantwoord?
Omdat wij veel zaken op locatieniveau inrichten, kunt u voor aanvullende informatie contact opnemen met afdeling van de betreffende locatie.